NOWA METODA RENOWACJI REFLEKTORÓW?

Ostatnio zadano mi pytanie dotyczące pojawiającej się w naszym kraju nowatorskiej usługi renowacji kloszy reflektorów, polegającej na „bezstykowym polerowaniu” czy też „nadlewaniu poliwęglanem”. Na czym ten proces polega, czy jest to kit, czy też hit?.
Usługa renowacji kloszy reflektorów w firmach detailingowych polega na szlifowaniu powierzchni zwilżonym papierem ściernym, a następnie polerowaniu maszyną polerską z wykorzystaniem specjalnych padów oraz past polerskich, do uzyskania pełnej przezroczystości. Należy nadmienić,  że dobra maszyna polerska do najtańszych nie należy. Na rynku pojawiła się alternatywa -  renowacja kloszy reflektorów bez użycia maszyny polerskiej.
Proces renowacji polega na zmatowieniu klosza papierem ściernym, kolejno o gradacji 190, 320, 600, 1000 i najdrobniejszym 1500. Uzyskujemy w ten sposób matową (wręcz mleczną) powierzchnię klosza.
Następnie wlewamy specjalny płyn do „kubeczka” z elektrycznym podgrzewaczem, z którego wychodzi np. rurka, przez którą ulatnia się odparowana ciecz. Rurkę zbliżamy do powierzchni reflektora, powoli, równomiernie przesuwając względem regenerowanej powierzchni . W  tym momencie widzimy jak zmatowiała powierzchnia staje się idealnie przezroczystą.
O co chodzi w tym procesie? Czym jest „nadlewanie poliwęglanu?”
Do wytworzenia oparów wykorzystywany jest głównie aceton (rozpuszczalnik poliwęglanu) który zostaje podgrzany w pojemniku. Ulatniające się opary osiadając na zmatowiałej powierzchni powodują jej „zmiękczenie”- rozlanie poliwęglanu,  z którego  wykonany jest klosz reflektora. Rozlana powierzchnia poliwęglanu po odparowaniu acetonu, staje się znów twarda.
Nie odniosę się do tej metody, nigdy nie wykorzystywałem jej w renowacji kloszy poliwęglanowych.
Ja pozostaję przy metodzie „mechanicznej”, wg mnie jest bezpieczniejsza dla powierzchni klosza, nie ingerujemy w skład chemiczny poliwęglanu z którego jest wykonany.
Na zakończenie należy nadmienić,  że wypolerowany klosz należy koniecznie zabezpieczyć przed promieniowaniem UV. Poliwęglan sam w sobie nie jest odporny na promieniowanie, pochłania je w 100%, dlatego w fazie produkcji klosz pokrywany jest z zewnątrz, np. warstwą akrylu. W trakcie polerowania akryl usuwamy, dlatego należy ponownie nanieść powłokę zatrzymującą promieniowanie UV.

1. Czym jest korekta lakieru, dressing... czyli detailingowy słownik
2. Jak umyć samochód - tutorial
3. Oczyszczanie lakieru, aplikacja wosku - tutorial
5. Renowacja reflektorów, to nie takie trudne

Spis treści DIY


Monday, August 05, 2019